کوهنوردی دختران گردو

کوهنوردی دختران گردو

تربیت بدنی و سلامت برای بچه های تحت پوشش
کوهنوردی دختران گردو

کوهنوردی دختران گردو

تربیت بدنی و سلامت برای بچه های تحت پوشش

برنامه ریزی آوردن آینده به حال است تا بتوانیم همین الان کاری را برای آن انجام دهیم.

چند وقتی است که اداره مراقبت در برابر اسیب های اجتماعی پیامهایی را با عنوان پیام موفقیت در اتوماسیون اداری و در کارتابل همکاران درج می نماید.چون پیام این هفته با عنوان فوق درج شده بود و به نظرم پر معنی و زیبا آمد ضمن درج آن در سایت سعی میکنم تفسیری به بضاعت بر آن بزنم. 

از انجایی که گفته اند که آینده هر گز اتفاق نمی افتد بلکه ساخته می شود . میتوان به اهمیت حال و گذشته و همچنین به اهمیت برنامه ریزی برای ساخت آن پی برد.و گویند آینده کتابی است که امروز می نویسی ! پس چیزی بنویس که در آینده از خواندن آن لذت ببری !و همچنین مشخص است  که اقدام بدون برنامه ریزی دلیل هرگونه شکستی است. 

و اما بحث شیرین ورزش و سلامت ،علاوه بر نهادها و دستگاههای مجری و مسئول سلامت و تربیت بدنی هر یک از ما نیز مسئول سلامت خویش می باشیم .و باید برای آن برنامه ریزی داشته باشیم و آینده خود و سلامت خود را در نظر بگیریم. 

 کم تحرکی و چاقی ، فشار خون بالا ، دیابت ، بیماری های قلبی و عروقی از معضلات و گرفتاریهای بشر امروزی است .لازم به ذکر است که بیش از 35% مرگ های اتفاق افتاده در استان به علت بیماری های قلبی و عروقی است. 

در هندسه می گویند که کوتاهترین راه، خط مستقیم است.و خط مستقیم و یکی از کوتاهترین راههای سلامت ورزش کردن است. ما همیشه شعار "پیشگیری مقدم بر درمان" را می دهیم ولی متأسفانه زمانی به فکر تحرک و ورزش کردن می افتیم که پزشک به دلایل گرفتار شدن به خیلی از بیماری ها به ما توصیه می کند.  

آینده نگری و ساختن اینده فقط در بعد مالی نیست و بهتر است از اکنون برای تضمین سلامت خود در آینده تلاش کنیم و برنامه ریزی داشته باشیم و با کمی همت و ورزش مستمر کل طول عمر خود را بیمه نماییم. 

ذره را تا نبود همت عالی حافظ                    طالب چشمه خورشید در خشان نشود.

جشنواره پایانی طرح ژیمناست در مدارس اراک

 

 به گزارش روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش ناحیه یک اراک؛ جشنواره پایانی طرح ژیمناست در خانه ژیمناستیک فاتح خیبر اراک در حال برگزاری است.  

آقای مجید محمودی کارشناس مسئول تربیت بدنی ناحیه بیان داشت در این مرحله دانش آموزان پایه دوم ابتدایی این منطقه به تفکیک مدارس در خانه ژیمناستیک تخصصی فاتح خیبر اراک حضور یافته و در این فضا و زیر نظر مربیان متخصص از تاریخ 15/10/92  لغایت 20/12/92 یکبار دیگر آموزش های قبلی را مرور کرده و مورد آزمون قرار میگیرند.

دوره آموزشی وکارگاهی بهداشت روان با محوریت پیشگیری از اعتیاد در منطقه نوبران برگزار شد.

 

دوره آموزشی و کارگاهی بهداشت روان بامحوریت آموزش پیشگیری از اعتیاد ویژه اولیاء دانش آموزان مقطع متوسطه اول ودوم شهر نوبران در تاریخ 16/10/92در محل سالن جلسات اداره اموزش وپرورش منطقه برگزار گردید.

در آغاز این جلسه محرابی معاون پشتیبانی اداره ،با اشاره به موضوع دوره آموزشی ،برگزاری این جلسات وکارگاهها را به منظور افزایش آگاهی والدین وشناخت بهتر وبیشتر آسیب های اجتماعی وراههای مقابله با این اسیبها برشمردندوتوصیه های لازم را به والدین در این زمینه یادآوری نمودند.

شیماحداد(کارشناس ارشد روانشناسی بالینی)از مرکز بهداشت ساوه،سخنان خود را با موضوع اعتیاد وپیشگیری از آن در خانواده وجامعه آغاز نمودند وگفتند؛هر فرد معتاد می تواند تعداد 10نفر فرد سالم را آلوده نماید.

وی با اشاره به وجود انواع مواد مخدر در جامعه واحتمال آلودگی یک یا چند نفر از اعضای خاواده به این موادرامتذکر شدند وتاکید داشتند؛امروزه با وجود انواع گوناگون مواد مخدر در جهان ،راههای آسان تری هم برای مصرف ان کشف نمو ده اند ،لازم است خانواده ها نسبت به رفتار جدید فرزندان خود حساس باشند وبتوانند قبل از به وجود آمدن مشکلات راههای پیشگیری از ان را یادبگیرند.

کارشناس بهداشت تذکرات مهم را در ارتباط با نحوه برخورد والدین در مقابله با چنین معظلاتی  که در اجتماع وخانواده ایجاد می شود ارائه داشتند.

دومین کمیته پیشگیری از آسیب های اجتماعی برگزار گردید

 

به منظور بررسی و پیگیری مصوبات قبلی و همچنین بیان طرح ها و برنامه های جدید اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی در زمینه پیشگیری، دومین جلسه کمیته پیشگیری از آسیب های اجتماعی در محل سالن جلسات اداره کل آموزش و پرورش تشکیل گردید.

به گزارش اداره روابط عمومی آموزش و پرورش استان مرکزی، مهدی دمنه معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان مرکزی از توزیع 500 برگ پوستر آموزشی حاوی مضرات قلیان و همچنین از آموزش والدین در چهار شهرستان شازند، محلات، تفرش و فراهان به صورت آزمایشی توسط انجمن اولیا و مربیان در زمینه پیشگیری خبر داد.

در ادامه خانم دکتر نوابی نماینده معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان به تشریح طرح خود در ارتباط با آموزش مربیان تربیت نواحی یک و دو اراک در زمینه خطرات داروهای لاغری و نیروزا پرداخت.

در پایان بعد از بحث و تبادل نظر، اعضای کمیته پیشگیری با اصل طرح پیشنهادی دانشگاه علوم پزشکی موافقت و به عمل آوردند.

تغذیه درزمان امتحانات

نحوه تغذیه در زمان امتحانات نقش مهمی در کارایی وعملکرد مغز دارد. در زمان امتحانات معمولا دانش آموزان دچار اضطراب و استرس می شوند. دراثر اضطراب واسترس میزان ترشح هورمون آدرنالین وکورتیزول دربدن افزایش می یابد که به بدن کمک می کند انرژ‍ی بیشتری برای مقابله با شرایط استرس داشته باشد.

با رعایت نکاتی در تغذیه روزانه می توان از استرس واضطراب پیشگیری نمود. از جمله اینکه :
  مصرف مواد غذایی کافئین دار را محدود کنید. چای وقهوه و حتی برخی شکلات ها دارای کافئین هستند . کافئین اگر چه در کوتاه مدت سبب بیداری و تمرکز حواس می‌شود، اما مصرف زیاد آن در بلند مدت باعث برهم خوردن تمرکز حواس و حتی کاهش یادگیری و در نتیجه افزایش استرس و اضطراب در فرد می‌شود.
  آب میوه های صنعتی نیز به دلیل داشتن شکر و مواد افزودنی مناسب نیستند . آب‌میوه‌های صنعتی و نوشیدنی‌های شیرین به این دلیل که انرژی زیادی را یک جا تخلیه و آزاد می‌کنند، استرس زا هستند. مصرف آب میوه طبیعی وتازه که در منزل تهیه می شود مناسب است.
    مصرف روزانه 2تا 3 واحد از گروه شیر ومواد لبنی  ( ماست ، پنیر ) که حاوی ویتامین های گروه B بخصوص ویتامین    B2و B12 هستند .و هم چنین مصرف روزانه 3 تا 5 واحد از سبزی ها و2-4 واحد از گروه میوه ها به نشاط دانش آموز کمک می کند.
  مصرف آب و شیر ولبنیات تسکین بخش هستند و می‌توانند در کاهش استرس دانش آموزان موثر باشند دانش آموزان بهتر است در
موقع امتحان و استرس، از غذاهای سبک وزود هضم و غذاهایی که انرژی‌شان به مرور آزاد می‌شود، استفاده کنند . غلات و موادی حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده که حاوی فیبر بیشتری هستند از جمله نان های سبوس دار مثل نان سنگک ونان جو یافت می‌شود سبب کاهش استرس در افراد می‌شود.
 
  در ایام امتحانات نباید وعده‌های غذایی را حذف کرد، به خصوص صبحانه در کنترل استرس نقشی اساسی دارد، زیرا در هنگام صبح، میزان ترشح کورتیزول به بیشترین حد خود می رسد و صبحانه سبب کنترل استرس می‌شود.
  توصیه می شود درایام امتحانات از مصرف غذاهای چرب وشور بخصوص فست فودها خودداری شود، زیرا غذاهای چرب و شور دیرتر هضم می‌شوند و در شرایط استرس‌زا مانند ایام امتحانات، در کارکرد دستگاه گوارش اختلالاتی مانند ا سوءهاضمه و تهوع ایجاد می کنند. خوردن غذای چرب و سنگین قبل از امتحان موجب خواب آلودگی در جلسه امتحان می شود. .
  مصرف انواع مغزها ( بادام ، گردو ، فندق و..) بدلیل اینکه حاوی اسید های چرب ضروری امگا 3 وامگا 6 و بسیاری از املاح معدنی مثل آهن وروی هستند به یاد گیری وتمرکز حواس کمک می کنند. بعنوان میان وعده در ایا م امتحانات توصیه می شود از انواع مغزها استفاده شود..